Під час гри взаємодіють 32 шахові фігури, але, звичайно, по ходу партії їхня кількість зменшується. Беруть участь у битві бойові одиниці кількох типів: це головні король з ферзем (королева, дама), парні тури, коні та слони (офіцери), а також пішаки. Зараз ми розберемося, як ходять фігури у шахах у картинках. Матеріал спеціально для новачків та для дітей.
Як ходить пішак у шахах
Перша особливість солдатів-пішаків у тому, що вони не можуть пересуватися назад. Друга – починаючи з другого ходу, пішак може ходити всього по одній клітинці за раз. А ось перший хід є винятком - гравець має право і поставити пішака на одну клітинку вперед, і перемістити його на два. Б'є пішака на одну клітинку в діагональному напрямку та в обидва боки. Ось і друга особливість цих маленьких гордих фігурок: ходять вони за одним принципом, а б'ють – за іншим, це відрізняє їх від усіх інших фігур.
Здавалося б, що цікавого можуть таїти в собі пішаки. Але від них в грі може багато залежати. Адже дійшовши до краю грального поля (протилежного для цього гравця), ця маленька фігурка може стати будь-ким, крім, звичайно, короля. Потрібно лише запам'ятати, що така "підміна" вважається повноцінним ходом.
Є у пішаків свої правила. Наприклад, так зване "взяття на проході". Воно має на увазі, що якщо пішак іншого гравця перейшов через бите поле, то може бути безперешкодно збитий. Однак і тут є своя особливість: правило діє лише при наступному ході, через перебіг цієї переваги скористатися вже не можна.
Як ходить кінь у шахах
Кінь відомий тим, що ходить незвичайною траєкторією, яка при окресленні нагадує букву «Г». Тобто він пересувається на два поля вперед і після цього на одне убік. І пересуватися так він може у будь-який бік, а значить, у центрі поля має цілих 8 варіантів ходів, і два – під час ходу з кута. Що цікаво, лише кінь має право перескакувати через постаті (і свої, і чужі) під час ходу. Він буває дуже небезпечний для фігур суперника, навіть якщо ніби закритий від них. А під час бою кінь стає на те місце, де була збита постать.
До речі, ця особливість фігури перейшла й у розмовну лексику. Фраза "Зробити хід конем" означає незвичайний крок, хитрий несподіваний план.
Як ходить слон у шахах
Слон (офіцер) вважається сильною фігурою, він можна порівняти з конем, проте має деякі особливості. У якихось ситуаціях він буде сильнішим, а в якихось слабшим. Як і кінь, належить до «легких фігур». Що стосується пересування слона по дошці, він переміщається по діагоналях на скільки завгодно клітин.
При цьому гравці розташовуються кожен двома слонами, які переміщуються лише за відповідним кольором клітин, білим або чорним.
Як ходить тура у шахах
Ця фігура по тяжкості подібна до ферзя, вона переміщається по дошці строго вертикально або горизонтально і б'є так само.
З човном пов'язаний один незвичайний шаховий прийом, який називається "Рокірування" ("рокіровка"). Він виконується одразу двома фігурами. Його суть полягає в тому, що король раптово для противника змінює своє місце розташування, опиняючись у безпечнішому місці та під захистом інших фігур. У ході цієї операції король переміщається на дві клітинки у бік тури, а сама тура стає за короля. Є кілька важливих умов для виконання такого ходу:
- рокіровка доступна тільки тим королю і турі, які раніше були нерухомі (тобто за всю гру не зробили жодного ходу);
- на лінії між цими фігурами не повинно бути перешкод, клітинки поля мають бути порожніми;
- рокіровка не робиться, якщо король під ударом;
- те саме стосується полів: король, природно, не може йти під шах, однак є заковика – клітинка, яку король «перестрибує», теж має бути чистою від прицілів ворога.
Цікаво, що рокіровку можна робити в обидві сторони: і до тури біля ферзя, і до найближчої до короля.
Є у ходу ще одне правило. Першим покинути своє місце має король. Справа в тому, що якщо першою піде тура, другий гравець має повне право сказати, що хід уже завершено.
Як ходить ферзь у шахах
Ферзь – найсильніша фігура на шаховому полі, його можливості пересування вражають. Він переміщається і вертикально, і горизонтально, і діагоналі без обмеження за кількістю полів.
Ферзь може використовуватися як для нападу, так і для захисту, він є максимально важливим. Тому вкрай важливо берегти ферзя, не ставити під удар без вагомих причин (професіонали іноді домагаються цим своїх ігрових цілей) і не розмінювати на менш значущу фігурку. Рівноцінним обміном стануть ферзь, або дві тури, або три легші фігури.
Як ходить король у шахах
Це найважливіша фігура, навколо якої і будується гра, тому коли оголошується мат, гра завершується. Король не може ходити під бій і перебувати під ним, він має бути постійно захищений. Його можливості у русі досить обмежені: у будь-який бік, але лише одну клітинку. Коли кількість фігур під час гри зменшується, сила короля буває порівнянна з іншою легкою фігурою.
Існує кілька варіантів розвитку подій для короля. Перший це шах, що означає перебування під ударом. Фігуру треба відразу пересувати в інше місце, такий хід не можна відкладати заради інших стратегічних пересувань. З іншого боку, можна організувати захист або збити фігуру, яка оголосила шах, іншою фігурою чи навіть королем.
Наступна стадія – мат, завершення гри. У цьому становищі король вже під загрозою, тобто шахом, і йому нема куди відійти, і прибрати ці фігурки немає можливості. Є ще одна цікава ситуація, яка називається пат. Тут король хоч і не під шахом, але пересуватися нікуди не має можливості, бо всі найближчі клітки теж під ударом. У такій ситуації результат гри – нічия.
За перемогу у партії дається 1 очко, нічия коштує 0,5 очка, а поразка відповідно 0.