×
Поиск по сайту


Редполітика «Лайфхак по-українськи»

6
серпня
2022
Войцеховський Павло Янович2470

1. Ідеологія

1.1. Хто ми

«Лайфхак по-українськи» – це видання про користь. Ми розповідаємо про все, що покращує життя, доступно відповідаємо на складні питання, допомагаємо людям вирішувати проблеми та розвиватися щодня.

1.2. Для кого пишемо

Ми пишемо для широкої аудиторії, яку ділимо на кілька груп.

  • Люди, перед якими постало життєве питання: що подивитися в кіно, як приготувати борщ, скільки потрібно займатися спортом, навіщо потрібні ті чи інші гаджети. Вони шукають конкретну та докладну відповідь.
  • Люди, які хочуть стати кращими. Це друзі «Лайфхак по-українськи», які постійно знаходяться в пошуку нових способів прокачати своє життя, знають багато, але завжди відкриті для нового.
  • Люди, які хочуть розважитися. Вони проходять тести та читають веселі добірки, гукають на статті, які видалися цікавими, і приходять за спілкуванням у коментарі.

Наші читачі – люди, які вирішили змінити своє життя чи стоять на порозі змін. Наше завдання – допомогти їм у цьому, хай навіть цією зміною стане новий рецепт борщу на обід.

1.3. Місія

Зробити життя читача краще: відповісти на питання, вирішити проблеми, мотивувати, надихнути, розширити світогляд, навчити, розважити. Бажаємо, щоб наш читач копав глибше, розумів краще, бачив перспективу.

Ми проти віри в нісенітницю, обману, шахрайства, маніпуляцій, безвідповідальності та інших речей, які отруюють нам та нашим читачам життя. Ми чітко позначаємо свою позицію та не боїмося її відстоювати.

1.4. Ціль

Мета кожної статті – відповісти на всі питання стосовно теми і не спровокувати нові невдалими формулюваннями.

У наших текстах немає води (величезних описів, які не несуть сенсу), псевдонауковості, термінів, що ускладнюють сприйняття та невідомих Google, відірваних від реальності порад.

2. Про що писати

2.1. Критерії гарного матеріалу

2.1.1. Користь

Кожна стаття має допомагати читачеві конкретними методиками, порадами, інструментами. Міркування заради міркувань заборонені. Потрібні практика та правда життя.

2.1.2. Актуальність

Інфоприводи та сезонність варто відпрацьовувати. Але більшість матеріалів намагайтеся робити вічнозеленими: незалежними від дати, думок, країни, подій.

На ту саму тему писати можна. Писати те саме на одну тему – не можна.

2.1.3. Застосування у житті

Після прочитання матеріалу у користувача не повинно виникати питання «Що мені з цим робити?» Статті мають бути застосовними у житті та відповідати умовам дійсності.

2.1.4. Вогонь

Вас чекає жорстка конкуренція за увагу читача. Подумайте, що зробити, щоб із сотень статей він вибрав вашу. Піднімайте хвилюючі теми, знаходите цікавих аудиторій героїв, розповідайте унікальні історії, робіть сильні заголовки.

2.2. Вузька тема

Вузька тема – одна думка, одне рішення. Кожна така стаття має бути опрацьована максимально докладно. Наприклад, якщо ви пишете, як почистити гранат за допомогою ложки, варто розповісти, як розрізати плід, яку ложку взяти, як тримати руки, та обов'язково показати приклади у гіфках чи відео.

Занадто вузько теж погано.

2.3. Широка тема

Широка тема загальніша. Вона як матрьошка вбирає у собі ряд вузьких тем. Але не намагайтеся осягнути неосяжне. Матеріал повинен бути вторинним чи поверхневим.

2.4 Про що ми не пишемо

Політика, події, шоу-бізнес, релігія, професійний спорт, законопроекти до прийняття – все це не входить до нашого щоденного порядку денного. Ніякого матюка, пропаганди куріння, алкоголю чи наркотиків, розпалювання конфліктів, а також нічого, що заборонено КК РФ або може завдати шкоди читачеві.

3. Як писати добре

3.1 Структуруйте

Розбивайте матеріал на смислові розділи. Якщо логіки немає – створіть її.

Ваше завдання зробити текст легким для сприйняття. Читач не повинен заплутатися чи втомитися.

Визначте, для кого призначена стаття і на що вона має спонукати людину. Подумайте, які питання виникнуть у читача, в якому порядку, та дайте відповідь на них.

Наприклад, якщо пишете статтю про вакуумний масаж , то ось якою має бути структура (зверніть увагу на вкладеність):

H1 Навіщо потрібен вакуумний масаж і як робити його вдома

H2 Що таке вакуумний масаж

H2 Навіщо робити вакуумний масаж

H2 Кому не можна робити вакуумний масаж

H2 Якими бувають банки для вакуумного масажу

H3 Звичайні скляні банки

H3 Скляні банки з грушею

H3 Силіконові або гумові банки

H3 Банки з механічним насосом

H3 Банки з магнітом

H2 Куди можна і не можна ставити банки

H2 Як підготувати тіло до вакуумного масажу

H2 Як робити вакуумний масаж

H3 Як робити статичний вакуумний масаж

H3 Як робити вакуумний масаж, що ковзає

H2 Як часто робити масаж

Структуру (план майбутньої статті) потрібно погоджувати з редактором у Google Документах. Це допоможе не змінювати кардинально текст після правок та уникнути непорозуміння.

3.2. Заощаджуйте час читача

Обсяг матеріалу має бути мінімальним задля досягнення головної мети – допомогти читачеві, відповісти на його запитання. Редактор скорочуватиме ваш текст доти, доки з нього не піде вся вода і не залишиться сухий залишок.

Об'єм також залежить від формату і коливається в межах 2000-15000 знаків із пробілами. Але ваш текст може бути більшим або меншим, знаки для нас не головне. Якщо ви сумніваєтеся, обговоріть обсяг конкретного матеріалу з редактором.

3.3. Перевіряйте факти

Усі твердження та факти у статті потрібно перевірити та підкріпити посиланням на джерело. Якщо пишете, що антибіотики не допомагають під час ГРВІ, підтвердіть це дослідженням. Якщо наводите статистику, вкажіть джерело. Якщо кажете, що тарифи ЖКГ піднімуться, дайте посилання на закон.

Ретельно перевіряйте числа, назви, імена та прізвища. Посилайтеся на актуальні дані, що відображають поточний стан справ.

3.4. Використовуйте перевірені джерела

Джерелом інформації для статті може бути:

  • авторитетний ресурс;
  • книга;
  • лекція;
  • інтерв'ю;
  • дослідження фахівця;
  • науковий журнал;
  • юридичний документ;
  • коментар експерта.

Обережно: соцмережі, чутки та ресурси, які можуть бути відредаговані будь-ким (наприклад, «Вікіпедія», але в ній можна підглянути посилання на дослідження). Соцмережі підходять, коли потрібно зібрати чийсь життєвий досвід, розповісти про якісь тенденції, проілюструвати суспільне явище. Чутки можуть бути інфоприводами, особливо якщо їх потім публікують авторитетні джерела.

Якщо у статті автор посилається на інший ресурс, потрібно йти в першоджерело та оцінювати його. Це допоможе уникнути спотворення інформації.

Яке джерело ви не використовували, посилайтеся на нього. Це особливо важливо, коли ми використовуємо коментарі, які герої та експерти давали іншим виданням. У таких випадках потрібно вказувати не лише ім'я спікера, а й назву медіа – першоджерела інформації.

Якщо наводите цитату чи коментар експерта – вкажіть ім'я автора та його рід діяльності.

3.5. Залучайте експертів

Експерт – це професіонал у будь-якій галузі: дієтолог, юрист, сантехнік, тренер тощо. Справжній експерт може підтвердити свою компетентність: має профільну освіту, стаж роботи, потрібний вам досвід у будь-якому питанні (наприклад, об'їздив 20 країн), відомий у публічному полі.

Експерт допомагає розібратися у складній темі, а його коментар зробить будь-який матеріал сильнішим.

Ми не працюємо з експертами, які:

  • пишуть не самі, а підключають PR-агентство чи прес-службу;
  • пропонуються піарниками чи прес-службами з метою пропхати рекламу, просунути свій товар чи послугу через текст;
  • дають коментар, але хочуть залишатися анонімними;
  • створюють конфлікт інтересів. Наприклад, коли пишемо статтю про водяні фільтри та просимо коментар у представника однієї компанії-виробника;
  • просять грошей за коментар;
  • наполягають на вказівці посилання на сайт або свій персональний сайт. Таку можливість ми даємо колумністам – експертам, які готують матеріал цілком.

Вкажіть фото, ім'я, прізвище та рід діяльності експерта. Допустимо вказати компанію, в якій він працює.

Чи показувати статтю експерту після редактури автор вирішує спільно з редактором. Якщо ви вирішили погодити матеріал, експерт може внести лише фактичні виправлення (скоригувати імена, дати, числа, терміни тощо), але не стилістичні. Останнє – зона відповідальності редакції.

3.6. Поясніть складне простими словами

Будуйте текст від простого до складного. Почніть із понять та реалій, які вже відомі читачеві. Наприклад, можна описати принцип роботи VPN через образ тунелю.

Ще один прийом – історія. Наприклад, матеріал «Як купувати валюту на біржі» можна почати з опису звичної ситуації: Тарас та  Василь їдуть у відпустку → Ваня купує валюту в банку → Петро купує валюту на біржі та економить.

3.7. Правильно подайте банальне

Не треба боятися чи уникати банальних тем. Головне – відпрацювати їх правильно, знайти новий погляд на проблему, подати цікаво. Є кілька способів це зробити:

  • Іти від зворотного. Подумайте, чому тема, яку стільки всього написано, досі хвилює читачів. Знайдіть це протиріччя та побудуйте на ньому матеріал. Наприклад, не пишіть про те, як схуднути. Напишіть, чому популярні поради не працюють і що саме заважає схуднути.
  • Знайти крутого експерта та розпитати його за темою.
  • Розкрити тему через призму чиєїсь особистої історії. Наприклад: "Як я скинув 18 кг після 50 років і що робити, якщо ви теж хочете схуднути ".

3.8. Наводьте приклади

Ілюструйте написане за допомогою прикладів. Вони допомагають прояснити незрозумілі речі чи краще запам'ятати інформацію.

3.9. Адаптуйте

Якщо ви перекладаєте іноземне джерело, адаптуйте матеріал. Перевірте, що всі описувані речі є у світі нашого читача, а поради можна застосувати.

Ми проти механічних перекладів і за творчий підхід: можна поміняти форму, структуру, вибрати лише найцікавіше або доповнити оригінал. При цьому текст має залишатися зрозумілим та корисним для нашої аудиторії.

3.10. Знайдіть свій авторський стиль

Авторський стиль – манера письма, яка відрізняє ваш текст від будь-якого іншого. Це не численні метафори, епітети та інші засоби виразності, а те, як ви формулюєте думки, з якої позиції дивіться на речі та як будуєте матеріал.

Пишіть просто і жваво. Без канцеляризмів, штампів, складних оборотів, надлишкових вступних конструкцій, пасивної застави, риторичних питань та пропозицій розміром з абзац. Забирайте все зайве. Перечитуйте те, що написали. Якщо щось ріже слух – переробляйте.

Не соромтеся висловлювати свою позицію та давати оцінку, у тому числі негативну. Це стосується, наприклад, таких форматів як огляд чи особистий досвід. Якщо смартфон, що тестується, незручно лежить в руці і взагалі здається вам безглуздим – напишіть про це. Якщо очікуваний фільм виявився дуже слабким, розгроміть його у своїй рецензії. Але й не забувайте хвалити те, що було заслужено добре.

4. Як оформити

4.1. Заголовок

Заголовок – головний інструмент у боротьбі за увагу читача. Ось головні критерії, яким він має відповідати.

4.1.1. Зрозумілий

Відразу ясно, кому і навіщо варто читати статтю, яку проблему вирішує.

4.1.2. Простий

У заголовку немає складних метафор, зайвих слів та іншої нісенітниці. Активна запорука краще пасивного. Крапку в кінці заголовка не ставте, знака питання уникайте.

4.1.3. Сподобається пошуковим системам, але пишеться для людини

Додайте в заголовок ключові слова, за якими користувачі можуть знайти статтю через Google. Якщо вони виглядають органічно – супер. Якщо заголовок від цього розвалюється, облиште ключовики. Тому що головний у цій історії читач, а не робот.

4.1.4. Неклікбейтний

Заголовок повинен відповідати змісту статті та не повинен маніпулювати почуттями читача.

4.1.5. Містить цікаву подробицю або цитату

Знайдіть деталь, яка затягне читача всередину, або візьміть із тексту яскраву цитату, яка привертає увагу.

4.2. Лід

Лід – це одна-дві короткі пропозиції, які йдуть після заголовка. Мета ліда – захопити увагу та викликати стійке бажання продовжити читання тексту. Лід доповнює заголовок, але не переказує його.

Лід пояснює актуальність (чому пишемо на цю тему) та відмінність від інших подібних текстів (якщо на цю тему вже є купа статей).

4.3. Підзаголовки

Підзаголовки – це назви смислових розділів статті. За ними читач оцінює вміст, вибирає необхідну інформацію чи приймає рішення, чи читати статтю цілком.

Підзаголовки мають бути синтаксично пов'язані із заголовком статті та однаково сформульовані.

Якщо заголовок числовий, підзаголовки краще пронумерувати.

Якщо у статті вкладена структура, то підзаголовки мають бути різного рівня:

  • H1 – заголовок першого рівня (заголовок усієї статті);
  • H2 – Підзаголовок другого рівня (назва розділу статті);
  • H3, H4 – підзаголовки третього та четвертого рівнів для дрібніших підрозділів.

Не перескакуйте через рівень: не можна після H1 поставити H3.

Організуйте текст так, щоб у ньому було просто орієнтуватися. Не перегніть палицю із вкладеністю структури: більшості статей вистачає заголовків рівня H2 та H3.

4.4. Ілюстрації, гіфки, відео

4.4.1. Загальні вимоги

Використовуйте ілюстрації,гіфкиабо відео, коли необхідно щось пояснити, проілюструвати процес, показати героїв, продемонструвати (наприклад, розповідаєте про фільм, покажіть його трейлер), підкреслити емоцію.

Якщо ілюстрація, гіфка або відео не виконують жодної функції, видаліть їх.

Пропорції ілюстрацій та гіфок мають бути 2 : 1. Виняток – скріншоти та відео.

Доступні формати ілюстрацій – JPEG або GIF. У PNG можуть бути лише скріншоти.

Ширина зображень повинна бути не менше ніж 740 пікселів. Чим більше тим краще. Виняток – мобільні скріншоти.

Мобільні скріншоти групуйте парами, щоб вони виглядали красиво на сторінці. Самотній мобільний скріншот створює навколо себе порожнечу, яка висмоктує душу.

В рамках однієї статті десктопні скріншоти мають бути однакові: без тіней, однакової висоти. Якщо ви робите скріншот сайту чи сервісу, відкрийте його в режимі «Інкогніто» – крім нього ніяких вкладок не повинно бути.

Вага гіфок не повинна перевищувати 1,5 МБ.

4.4.2. Де взяти

Можна зробити фото до статті самостійно. Підійде для оглядів, рецептів, різних інструкцій. Якщо естетичні властивості знімків будуть сумнівними, редактор може попросити їх переробити.

Можна брати ілюстрації із безкоштовних фотостоків. Звертаємо увагу на тип ліцензії.

Ілюстрації, які знаходяться у суспільному надбанні , можна використовувати як завгодно без обмежень.

Можна робити ембеди із соцмереж та сервісів – тобто вбудовувати мультимедійний контент у свій матеріал. Це може бути: фото з Instagram , пост у Facebook , відео з YouTube , пост з Twitter , симулятор листування з Playbuzz , графік з Google Charts або будь-якого іншого сервісу, який дозволяє вбудувати контент (шукайте поряд з кнопкою Share або "Поділитися").

4.5. Ключові думки

Ключові думки – це найважливіші та найцікавіші тези в тексті. Виділяйте їх за допомогою врізок. Вони дозволяють затримати увагу читача при прогортанні матеріалу та донести важливе.

Ключова думка має бути короткою – 2–4 рядки.

4.6. Списки

Списки допомагають зручно організувати інформацію. Використовуйте їх в інструкціях, рецептах, а також в інших статтях, де потрібно перерахувати предмети та дії.

Елементи списку мають бути однакові.

4.6.1. Нумеровані

Елементи списку починаються з великої, після кожного ставиться крапка.

4.6.2. Марковані

Якщо елементи списку є продовженням попередньої пропозиції або недостатньо поширені – пишіть з малої, елементи розділяйте крапкою з комою або комою.

Якщо елементи списку не є продовженням попередньої пропозиції або досить поширені – пишіть із великої, після кожного ставте крапку.

4.7. Посилання

4.7.1. На сторонні ресурси

Ми намагаємося не запроваджувати читача з сайту без необхідності, тому посилання на інші ресурси можна ставити:

  • в оглядах та добірках сервісів, продуктів, товарів.
  • якщо посилання на сторонній веб-сайт вирішує проблему читача в конкретному тексті. Наприклад, у статті для пошуку дешевих квитків перераховуються агрегатори.
  • якщо потрібно вказати джерело та підтвердити факт (дати посилання на дослідження, статистику, законодавство).

4.7.2. На матеріали «Лайфхак по-українськи»

«Лайфхак по-українськи» – криниця корисної інформації, тому в кожному матеріалі потрібно робити перелінковку, тобто вказувати посилання на наші релевантні статті. Вони допомагають читачеві дізнатися більше корисного на тему. Ось як це зробити правильно.

Виберіть статтю з пошуку, перевірте її актуальність та відповідність до теми. Матеріал не повинен бути партнерським.

Оцініть верстку: у пості нічого не поїхало та не відвалилося.

Не ставте посилання до першого абзацу, щоб не виводити читача з матеріалу раніше часу.

Не вказуйте забагато посилань. Орієнтир – одне посилання на 150–200 слів.

Ставте посилання на 1-2 слова, не більше.

4.8. Висновки

Допоможіть читачеві запам'ятати головне за допомогою висновку.