Згадки про інвалідні каталки, які відносять до найдавніших, були знайдені в Греції і Китаї. Датуються зображення на кам’яному сланці з вазою IV-V ст. до н.е. Письмові фіксації про сидіння, на яких перевозились люди з особливими потребами, були зроблені три століття потому.
Першими прототипами конструкцій в Китаї користовувались як для перевезення людей, так і важких предметів. Пройшла не одна сотня років, як функції почали розділяти. Вивчаючи образотворче мистецтво, можна помітити, що у 525 р. до н.е. на малюнках з’явились зображення стільців, націлених безпосередньо на перевезення людей.
Крісло для короля Іспанії і перший самохідний засіб
Європейські винахідники приступили до розробки пристосувань значно пізніше. В Європі інвалідні коляски почали використовувати тільки з 1595 року, коли невідомий іспанський майстер створив для короля Філіппа II такий стілець. Конструкції мали підставки для ніг, підлокітники і нагадували сучасні дитячі стільці. Мінусом була відсутність ефективного механізму, завдяки якому пристрій міг рухатись. Без допомоги з боку пересуватися на них не виходило.
Як з’явилось перше крісло на власному ходу
Створив його 22-річний годинникар Стефан Фарффлер, який мав параліч. Сталося це у 1655 р.
Сидіння розташовувалось на триколісному шасі, що складалося з системи зубчастих коліс і шатунів. Але в цілому воно нагадувало ручний велосипед, а не засіб для пересування користувачів з особливими потребами. У рух інвалідне крісло приводило руків’я, розташоване на передньому колесі.
Америка періоду 19-20 століття
Щоб люди, які мають особливі потреби, могли насолодитись променадом, в Атлантик-Сіті коляски розміщували на вулицях. Їх міг придбати напрокат кожен, хто мав вади зі здоров’ям. Але згодом навіть здорові мешканці і гості міста брали візки з колесами в оренду і наймали людей, які їх підштовхували під час поїздки.
Який вигляд мав перший прототип сучасної техніки
Інвалідний візок портативного типу вперше був розроблений і зібраний інженером Гаррі С. Дженнінгсом-старшим. Допомагав йому товариш Герберт Еверест, що мав особливі потреби. Засіб вийшов складаним, легким. У якості основного металу для створення конструкції було взято сталь.
Причиною створення такого виробу стала аварія на шахті, де Еверест суттєво пошкодив спину. Побачивши у власній розробці комерційний потенціал, друзі почали виробляти візки для інвалідів масово. Розроблений ними дизайн X-brace і досі використовується виробниками такої продукції. Але виготовляється вона з певними удосконаленнями, з сучасних матеріалів.
Концепцію такої коляски Гарі навіяли табуретки того часу, які використовувалися в шахтах, вулиці. Вони оберталися на 90 градусів.
Розробка Еміка Авагяна
Пристосування, на якому пацієнти з інвалідністю могли б пересуватися, у сучасному виконанні було розроблене Еміком Авагяном, який проживав у Штатах. Він мав з народження особливі потреби, що спонукало його до:
- удосконалення крісел для інвалідів;
- створення машинки, друкувати на якій можна за допомогою дихання.
За свої розробки він отримав нагороду від президента Америки Д. Кеннеді.
Наші дні
Завдяки вдалим винаходам у минулому і удосконаленню цих виробів, сучасні люди з інвалідністю мають можливість змінювати своє місце розташування без сторонньої допомоги. Тільки в інтернет-магазині інвалідних візків Baldinelli представлено понад 50 їхніх видів. Залежно від проблеми, потреб користувача, матеріальних можливостей вибрати можна механічні моделі й з електричним приводом, санітарним оснащенням, посилені для людей з надмірною вагою.